Vi anvender cookies til at give dig som bruger den bedste oplevelse. Ved at benytte vores hjemmeside accepterer du vores brug af cookies i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Læs mere:

Anvendelsesvilkår

Information om cookies

Close

Ernæringsbehov hos ældre

Underernæring blandt ældre er mere almindeligt, end man skulle tro
Ældre har behov for mindre energi end yngre, men mindst lige så meget næring, dvs. protein, vitaminer og mineraler. Det lavere energibehov skyldes blandt andet, at forbrændingen bliver mindre, når man bliver ældre, til dels fordi man bevæger sig mindre. Selv om madportionerne ikke behøver at være så store (som før i tiden), når man kommer op i årene, forbliver behovet for næring uforandret – næringsbehovet kan endda være forhøjet. En ældre krop kan nemlig ikke nødvendigvis optage næringsstoffer lige så let som en ung krop. For eksempel kan hormonerne, som kræves for at optage proteiner, fungere mindre optimalt, og det kan være vanskeligere for tarmen at optage visse vitaminer. Derfor er det ekstra vigtigt, at den mad man spiser, når man er ældre, både er næringsrig og fornuftigt sammensat, så ernæringsbehovet bliver dækket.

Kroppens behov for vitaminer og mineraler

En ældre person, der ikke får dækket sit ernæringsbehov, kan risikere at tabe sig i vægt og blive skrøbelig. Risikoen for at blive ramt af sygdomme øges og man kan tilmed reagere dårligere på medicinsk behandling. Næring fra protein er nødvendigt for at opbygge kroppens muskler. Mange ældre lider af sygdomme og infektioner, som medvirker til at nedbryde muskelmassen. Alt sammen noget der gør, at ældre ofte har behov for at øge proteinindtaget for at få dækket ernæringsbehovet. Næring fra vitaminer og mineraler er afgørende for en sund og stærk krop. Med årene kan vi få vanskeligere ved at optage livsvigtige vitaminer. Et eksempel er D-vitamin, som er vigtigt i forhold til at optage kalcium og modvirke knogleskørhed, og som samtidigt spiller en vigtig rolle for immunsystemet. D-vitamin kan sandsynligvis også forbedre muskelfunktionen. Vores største kilde til D-vitamin er solen. Når huden ældes, mister den en stor del af sin evne til at optage D-vitamin. I den mørke tid på året bliver mange ældre siddende indenfor og eksponeres derfor alt for lidt for solen. Det er en af årsagerne til, at D-vitaminmangel er almindelig hos ældre i Danmark.
Som skrøbelig kan det være godt at ha’ nogle ekstra kilo på sidebenene. Det giver tyngde og stabilitet til skelettet.
Sara Ask, diætist

7 almindelige årsager til at ældre rammes af underernæring

I modsætning til årsager, man sædvanligvis forbinder med underernæring, handler det for ældre ikke om fattigdom, men mere om, at man ikke formår at indtage sit daglige ernæringsbehov. Det er ofte en kombination af omstændigheder, som fører til, at ældre personer får for lidt næring. Her er listet nogle almindelige årsager til, at ældre rammes af underernæring. Klik på cirklerne til venstre for mere information omkring de mest almindelige årsager til ældre rammes af underernæring.
Sygdom
Risikoen for at blive ramt af underernæring øges, hvis man har en eller flere sygdomme, og hvis man behandles med medicin. Derfor er det vigtigt at have ens læge med på råd.
Stillesiddende
Sne, is, blæst, trapper – der er mange grunde til at blive siddende, og det kan ende med at føre til mindre appetit.
Tandproblemer
Proteinrig mad som kød og kylling kan være vanskelig at tygge.
Sorg
Mad og glæde hører sammen. For eksempel kan det at miste sin livsledsager og pludselig kun skulle lave mad til sig selv være så trist, at man hellere lader være.
Medicin
Visse lægemidler kan påvirke smagsoplevelsen og derved gøre lysten til mad mindre.
Ingen eller forkert mad
Nogle gange er det svært at vide, hvad man rent faktisk indtager. Hvordan var det nu med grøntsagerne, frugten og proteinerne?
Nedsat smagssans
Det er ikke bare hørelsen og synet, som svækkes med årene. Smagsløgene forandrer sig også og gør, at smagsindtryk mindskes og ændrer sig. Det, som plejede at være lækkert, smager måske ikke så godt længere.

Genkender du situationen?

Tror du, at du selv – eller nogen du kender – kunne have godt af at få optimeret kostindtaget? Tal med din læge eller dit apotek for mere vejledning.